БЛОГ

pic

Що потрібно для легалізації самобуду?

pic 2017-05-26 pic 15:58:06

Проблема незаконного будівництва є дуже поширеною та справжньою перепоною на шляху реалізації особи свого права власності. Так, самочинно збудований об’єкт будівництва ви не можете ні купити, ні продати, ні подарувати і, зрештою, оформити на нього права власності, натомість такий об’єкт може бути знесений за рішенням суду.

З’ясуємо що ж таке «самочинне будівництво» і як його узаконити? 

Згідно ст. 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони:

  • збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;
  • збудовані або будуються без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи;
  • збудовані або будуються без належно затвердженого проекту;
  • збудовані або будуються з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

 На сьогоднішній час є два способи узаконення самочинного будівництва:

  1. в порядку звернення до Даржавної архітектурно – будівельної інспекції (ДАБІ);
  2. в порядку звернення до суду.

Легалізація самочинного будівництва через ДАБІ є більше простим способом вирішення цього питання. Процедура такого узаконення передбачена  наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово – комунального господарства України №79 від 24.04.2015 «Про затвердження порядку прийняття в експлуатацію і проведення тихнічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, садових, дачних будинків, господарських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт». Цей наказ поширюється на:

  •  індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, збудованих у період з 05 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року;
  • збудовані у період до 12 березня 2011 року;
  • громадські будинки I і II категорій складності;
  • будівлі і споруди сільськогосподарського призначення I і II категорій складності (далі - об’єкти).

Аналізуючи законодавчу базу можна виділи наступні етапи легалізації самобуду.

1. Технічне обстеження 

Цей етап розпочинається з проведення технічного обстеження та інвентаризації, що здійснюється бюро технічної інвентаризації (БТІ) та суб’єктами господарювання, що мають відповідні ліцензії. Під час такого обстеження з’ясовується чи об’єкт підпадає під «будівельну амністію».  А саме: якщо технічний паспорт виготовлений до 12 березня 2011 року ? то це є безспірним доказом завершення будівництва та поширення на такий об’єкт «будівельної амністії».  Якщо будинок збудований до 12 березня 2011 року, але технічний паспорт виготовлений після цієї дати, то потрібно надавати всі доступні докази, щоб підтвердити завершення будівництва до 12 березня 2011 року. Для прикладу, це можуть бути квитанції про сплату комунальних послуг.

Звертаю увагу, що в залежності від розміру самобуду, цей етап може мати декілька варіацій:

1. якщо площа самобуду до 300 м2 включно, а площа господарських (присадибних) будівель і споруд до 100  м2 включно, то необхідно:

  • звернутися в БТІ, де виконавцем буде проведено технічне обстеження об’єкта під час технічної інвентаризації та виготовлено технічний паспорт з відміткою.

2. якщо площа самобуду більша 300 м2 включно, а площа господарських (присадибних) будівель і споруд  більша 100 м2, то необхідно:

  • звернутися в БТІ для виготовлення технічного паспорта (без відмітки);
  • звернутися до відповідного суб’єкта господарювання для здійснення технічного обстеження об’єкта та складання звіту про проведення технічного обстеження.

2. Введення в експлуатацію

Отримавши технічний паспорт, а у відповідних випадках і звіт про проведення технічного обстеження, потрібно звернутися до територіальних органів державної архітектурно – будівельної інспекції (за місцем розташування об’єкта) через центр надання адміністративних послуг органів виконавчої влади та подати наступні документи: 

  • два примірники заповненої декларації;
  • звіт про проведення технічного обстеження об’єкта з інформацією щодо можливості його надійної та безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд загальною площею до 100 квадратних метрів включно);
  • засвідчені в установленому порядку копії;
  • документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об’єкт;
  • технічного паспорта (з відміткою про проведене технічне обстеження у випадках, передбачених пунктом 6 розділу II цього Порядку).

Як результат цього етапу, орган державно архітектурно-будівельного контролю  

протягом 10 робочих днів  безоплатно здійснює прийняття об’єкта в експлуатацію.

3. Реєстрація права власності

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Так, для державної реєстрації права власності на новозбудований об’єкт нерухомого майна подаються:

  • заява про державну реєстрацію;
  • копія паспорта та ідентифікаційного коду;
  • копія документа, що засвідчує речове право на земельну ділянку;
  • копія технічного паспорту на об’єкт нерухомого майна;
  • декларація про готовність об’єкта до експлуатації.

Висновок експерта:

Наталія Бабій

Наталія Бабій

Адвокат/юрист LLP

Не зволікайте з узаконенням самочинного будівництва, адже воно необхідно для того, щоб уникнути в майбутньому штрафних санкцій, а головне, для того, щоб отримати реальну можливість володіти, користуватися та розпоряджатися своїм майном.

Додати коментар

Поширити: